• تهران، سعادت آباد، خیابان حق طلب غربی

تماس با ما

021-43054800

ایمیل

info@moneytech.ir

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 17

فین تک چیست؟

فین تک چیست؟

فین تک چیست؟

در این مقاله تمام آنچه درباره فین تک لازم است بدانید را شرح خواهیم داد. از تعریف فین تک و کاربرد های آن تا جایگاه فین تک در ایران

 

فین تک به کسب و کاری اطلاق می شود که برای ارائه بهترین خدمات مالی از تکنولوژی استفاده می‌کند. فین‌تک مخفف (financial technology  ) به معنای فناوری مالی می‌باشد. که از دو واژه «finance» به معنی مالی و «technology» به معنای تکنولوژی تشکیل شده‌است که به استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای تولید محصولات و ارائه خدمات و سرویس‌ها در صنعت مالی اشاره دارد.

فین تک چه کاربرد هایی دارد؟

علاوه بر موسسات مالی نوین، شرکت ها و بانک های سنتی نیز همواره خدمات  فین تک (Fintech) را به کار میگیرند. در ادامه به معرفی کاربرد های این واژه در حوزه های مختلف مالی می پردازیم:

  • بانکداری (Bank Tech)
  • ارز دیجیتال و بلاک چین ( crypto currency)
  • سرمایه گذاری و پس انداز (Wealth tech)
  • یادگیری ماسین و معاملات (Reg tech)
  • پرداخت ها (Pay tech)
  • وام ها  (( Lend Tech
  • صنعت بیمه اینشور تک (Insur tech)

کاربرد فین تک در صنعت بانکداری

 

دورنمای کسب وکار در بانکداری به صورت چشمگیری تغییر کرده است. در حوزه امور مالی شخصی، افراد خواستار دسترسی آسان به حساب های بانکی خود و مدیریت حساب ها از طریق تلفن همراه می باشند. با توجه به افزایش این نوع درخواست ها بسیاری از بانک های بزرگ از خلاء وجود این نوع خدمات به نفع خود استفاده کرده و اقدام به طراحی نئو بانک  (NeoBANK (  نوعی از امکانات بانکداری تلفن همراه را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

کاربرد فین تک در ارز دیجیتال و بلاک چین

 

به فناوری گفته می شود که به موجب آن ارز دیجیتال استخراج و تولید میشود. نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت بلاکچین با سیستم‌های سنتی این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی آن، بین همه اعضای متصل به سیستم به‌اشتراک گذاشته می‌شود. با کمک رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

بلاکچین می تواند در صنعت های مختلف بانکداری پیاده سازی شده و با باز کردن دروازه‌های جدیدی در امور خدمات بانکی و ارائه تراکنش‌های سریع‌تر، ارزان‌تر، ایمن‌تر و فراگیرتر، هم به نفع بانک‌ها و هم مشتریان عمل کند. در نگاهی جزئی‌تر اجرای FinTech موجب تولد ارزهای دیجیتال و بلاک چین شده است؛ به همین دلیل علاوه بر فناوری بلاک چین، پیشرفت در حوزه ارزهای دیجیتال را نیز می‌توان به FinTech نسبت داد

کاربرد فین تک در سرمایه گذاری و پس انداز

 

در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود FinTech ، تعداد اپلیکیشن‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری و پس‌انداز افزایش‌ یافته و اکنون بیش از هر زمان دیگری، موانع موجود در سرمایه‌گذاری، توسط شرکت‌هایی مانند Robinhood، Stash و Acorns در حال حذف‌شدن هستند. اگرچه هریک از اپلیکیشن‌های طراحی‌شده توسط شرکت‌های مالی از نظر عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، همه آن‌ها از متدهای مشابهی به‌منظور انجام فرایند پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خودکار با مبالغ کم استفاده می‌کنند.

کاربرد فین تک در یادگیری ماشین و معاملات

 

روش کار یادگیری ماشین این‌گونه است که با استخراج بینش‌های معنی‌دار از مجموعه داده‌های خام کار می‌کند و نتایج دقیقی را ارائه می‌دهد. در نهایت این اطلاعات مفید استخراج‌شده از داده خام، برای حل مشکلات پیچیده از جنس داده که برای بخش بانکداری و مالی حیاتی است، استفاده می‌شود. علاوه بر این در گذر زمان، الگوریتم‌های یادگیری ماشین با یادگیری از داده‌ها، فرایندها و تکنیک‌های فعلی مورد استفاده قوی‌تر شده و بینش‌های جدیدتری از داده‌ها را کشف می‌کنند.

پرکاربرد ترین موارد کاربردی هوش مصنوعی در حوزه مالی:

نظارت مالی

انجام پیش بینی‌های مالی

اتوماسیون فرایند

تراکنش امن

مشاوره مالی

بهبود سطح خدمات مشتری

معاملات الگوریتمی

کاربرد فین تک در پرداخت‌ها

 

تاکنون فین تک در زمینه انتقال پول و تراکنش‌های مالی بسیار خوب عمل کرده‌است. شرکت‌های پرداخت با ارائه روش‌های نوین، انجام تراکنش‌های مالی و جابه‌جایی پول را تغییر داده و امکان ارسال پول به‌صورت دیجیتالی در هر نقطه از جهان را آسان‌تر از هر زمان دیگری کرده‌اند

کاربرد فین تک در وام دهی

 

فین تک، توانسته است با آماده‌سازی زیر ساخت‌های لازم، جهت تسهیل در روند انجام فرآیند‌های اعتبار سنجی مشتریان متقاضی دریافت وام، این امکان را فراهم کند که افراد متقاضی وام، در سراسر جهان، به‌راحتی، از طریق گوشی‌های موبایل هوشمند خود، اقدام به اخذ تسهیلات کنند.

جایگاه فین تک در ایران

در ایران نیز همراه با گسترش بازارهای مالی و مکانیزه شدن خدمات اداری، شرکت‌های مالی و حسابداری با بهره‌گیری از نیروهای خالق و متخصص فعالیت خود را به سمت الکترونیکی کردن خدمات مالی و حسابداری سوق داده‌اند. طراحی سامانه‌های پرداخت آنالین برای مشتریان، خریدهای اینترنتی از کسب وکارهای گوناگون، ارائۀ خدمات مالی برای شرکت‌ها و سمینارها، طراحی نرم‌افزارهای اختصاصی حسابداری و مالی برای کارخانه‌ها، بیمه‌ها یا سایر شرکت‌ها، خدمات انتقال پول، اپلیکیشن‌های مدیریت منابع مالی و درآمد شخصی نیز جزو فعالیت فین‌تک‌ها در ایران است. ایران یکی از بالاترین ضرایب نفوذ خدمات بانکی را داشته‌است و سرعت بالایی انتقال وجه در سیستم بانکی، تعداد بالایی شعب بانکی به نسبت جمعیت و تعداد زیاد تراکنش‌ها نشان دهندۀ ظرفیت‏‏های بالای سیستم بانکی ایران است

مزایا و چالش‌های فین تک چیست؟

 

همان طور که با تعریف و کار برد‌های فین تک آشنا شدیم در  ادامه به بررسی مزایا و چالش‌های آن می‌پردازیم:

مزایا فین تک

  • ارائه معاملات ارزان تر: نیازی به اهر اندلزی شعب حضوری ندارد
  • ارائه خدمات شخصی سازی شده: شرکت های فین تک این امکان را درند تا اطلاعات بیشتری رو از مشتریان خود دریافت کنند
  • انتخاب خدمات بهتر: مشتریان می توانند از راه دور خدمات و محصولات رو خریداری کنند
  • سرعت و راحتی: ارائه خدمات به صورت آنلاین و با سرعت بالا

چالش‌های فین تک

  • حقوق نا‌مشخص: از آنجا که شرکت های فین تک به صورت استارتاپ هستند، از این رو در هنگام مواجه شدن با مشکلات تشخیص حقوق مشتریان دشوار است.
  • تصمیم گیری عجولانه: از آنجا که محصولات و خدمات به صورت آنلاین ارائه می شود. ایم امر سبب می شود تصمیم گیری ها  عجولانه و ناآگاهانه باشد
  • خطرات و ریسک های مرتبط با تکنولوژی: ممکن است از اطلاعات شخصی مشتری به هنگام استفاده از خدمات و محصولات به صورت آنلاین در معرض سوء استفاده قرار بگیرد
  • خطرات مالی: برای افرادی که با نحوه استفاده از اینترنت و دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی موبایل و تبلت آشنایی ندارند، با خطرات مالی همراه است.

سخن آخر

فناوری مالی، با هدف تحول در مدل‌های مالی و با تکیه بر فناوری‌های دنیای مدرن پا به عرصه کسب و کار گذاشته است. در واقع این فناوری، از طریق از بین بردن مرزهای جغرافیایی و کاهش هزینه که در نهایت منجر به افزایش کارایی کسب و کارها می‌شود، این امکان را فراهم می‌آورد تا فعالیت‌های مالی را از راه دور و به طور اتوماتیک در عرصه‌های مختلف در اختیار افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جدیدترین مقالات


برچسب ها